PRESS RELEASE - Anders Härm, curatorial text for a solo exhibition at Tallinn City Gallery 01.–18.04.2010
Erki Kasemets
Cities Revealed
Current exhibition reflects the newly formed inner images that have arisen through the imaginary-ideal cities and the connections between those cities and people.
The layout of the colorful picture postcards mark the first phase of the dissection process of the city as an organism. After the scalpel has penetrated the touristy skin layer of the city, a more human substance is opening up. The middle layer has been made of city-based individual cases, along the intersecting backgrounds and branch lines. Flawless sophisticated frames have been replaced by a few single more or less stable monuments of memory and a bundle of out of focus nerve fibers. While reaching deeper and deeper to the vital organs, one can get attracted by the heart rhythm that makes the city movements and power lines possible – those that even the sharpest tourist eye would not register. The comprehensive organism – the city – is inviting us to pass the distances and items, to spend money, to strain, to collect the trophy series of impressions and to get support from self-awareness while living one's everyday life. The city and the man are exchanging their bodies and spaces when meeting. They are dissecting each other.
KOHAD/ Cities Revealed
Erki Kasemets
Erki Kasemetsa personaalnäitus ”KOHAD/Cities Revealed” on järjekordne näitus sarjast Cityscape, mis Tallinna Linnagaleriis sel aastal käimas on. Linnaorganismi lahkamisprotsessi algetappi markeerivad näitusel värvilised piltpostkaardid. Õigemini nende kujundus, layout. Kui skalpell on kohalike vaatamisväärsustega kaetud “turistikate” nahapinna läbistanud, avaneb linnade inimlikum sisikond. Vahekude on moodustunud linnapõhiste üksikjuhtumitena, mööda kindlaid kokkupuutelisi taustu ja hargnemisi. Laitmatud kaalutletud klantskaadrid on asendatud üksikute enamvähem püsivate mälumonumentide ja puntra ebateravate närviniitidega. Helsingi-kaardi materjal viib ligi kolmekümne aasta-tagusesse aega, Tartu oma veelgi kaugemale. Lõigates järjest sügavamale ja jõudes elutähtsate organiteni , võib muuhulgas huvituda ka selle südamefaasi tööst, millest tekivad tulnukale tabamatud linnarütmid ja jõusoontes kulgemised. Need mida ka kõige vilunum turistipilk kunagi ei märgata ei saa.
Kasemets käsitleb linna kui ”subjektiivset ühendorganismi”. Ta ütleb: ”Linnad – kohad, kus asuvad inimesed – on näitusel pärit Euroopast. Ja olles neis ka kunagi päriselt viibinud - on täitsa ehtsad inimkohad. Osa linnu on sellised, kuhu sattudes seistakse silmitsi eelneva kuvandi ja hetke olude vastavuse konfliktiga; nii on see alati tuntud suurlinnade puhul - kindel arvamus-kujutlusspilt Berliinist või Veneetsiast eksisteerib ka vaatamata sellele, kas ollakse seal kunagi ise käinud. Mõnikord on lausa õnneasi, kuidas juhtub see klappima vahetult kogetavaga. Piisab vaid mõnest ebasobivast kokkulangevusest, et eelnevalt püstitatud skelett kõikuma lööks. Selliste kontlinnade kohal hõljub aga alati ka midagi eeterlikku, kohavälist ning haaramatut, nii et päris kokku see moodustis suure tõenäosusega siiski ei lange. Teisalt ja põhiliselt leidub maailmas aga hiigelkogustes asumeid, mis jäävad ka kõige fanaatilisema rännumehe jaoks igavesti olematuks.”
Kõikehõlmav ühisorganism – Linn – keelitab läbima vahemaid, kandma edasi esemeid, tegema kulutusi, pingutama, koguma elamuste trofeesarja ja saama argielu elades tuge iseteadmisest. Linn ja inimene vahetavad kohtudes oma keha ja koha . Lõikavad end koos lahti .
Näitusel esindatud linnade kogumi moodustavad Verona, Halle, Tartu, Fuengirola, Berliin, Helsingi, Tallinn, Sankt Vith, Strasbourg, Veneetsia, Pärnu, Zaragoza, Rakvere ja Viin