KRIITIKA - Tarmo Teder. Kultuuriajakiri levitab kümmet tudengiflmi. – Sirp 27.04, 2007
Ajakiri Teater. Muusika. Kino aprillikuu number andis muu hulgas oma kaante vahel välja ka tudengifilmide kogumiku DVD-l. Valik tehti juba teist korda ja selline levitamisviis tuleb kasuks nii filmidele kui ajakirjale.
Paistab, et on, mille hulgast valida, filme tehakse ja tubli hulk neist on vaatamisväärsed. Iseküsimus, kuidas kriitika peaks kursuse- ja diplomitöödesse suhtuma? Kas pigistama mõne koha pealt silma kinni, hindama rohkem eksperimenteerimisjulgust, algupärast indu ja esteetilist märatsemist kui professionaalset loo ohjeldamise oskust, kompositsiooni ja faabula põhjendatust? Üldiselt tundub, et pole mõtet teha mingit allahindlust. Videofilmikunsti materiaaltehnilised hädad on üldjoontes murtud, kui sul aga ajusid ja annet pole, siis ei vea palja tehnika peal käsitööga välja.
/.../
“Eestimaa. Revisited” on kohati päris nutikalt monteeritud kambatöö, autoriteks Laura Kuusk, Reimo Võsa, Marge Monko ja Helen Meleski EKAst. Lähtematerjaliks on võetud Valdo Pandi ja Virve Aruoja mustvalge “Eestimaa” (Eesti Telefilm, 1968) ja sellega siis lõika-kleebi meetodil manipuleeritud. Point on selles, et Pandi-Aruoja kunagisele sõnale või pildile antakse nüüd, 38 aastat hiljem, võetud pildiga või filtris intoneeritud sõnaga hoopis uus, enamasti koomiline tähendus. Ristpisteid igatahes jätkub, kiiksurebimine ei hakanudki häirima ning asi tundus tervikuna vaimukam kui hiljuti haltuuramaiku tehtud Urmas Eero Liivi “Tervitusi Nõukogude Eestist!”. Selgesti tuli välja autorite ühiskonnakriitiline hoiak ja seda õnneks mitte parteipoliitilises ega riikliku terviku mõttes, vaid eelkõige inimlikul tasandil. Küsimusele (mis on inimese parem iseloomujoon?) vastati aastal 1968, et “töökus ja visadus”, “lugupidamine maa ja looduse vastu”, aga nüüd “ahnus”, “omakasuiha”, “kadedus”. Aga kes see siis julgenukski!
/.../