Olga Temnikova kommenteerib Magnus Reschi "Management of Art Galleries"

Temnikova ja Kasela galerii peab reedel, 04.09 oma viiendat sünnipäeva! Noore juubilari sünnipäevapidu algab juba kell 14.00, mil avatakse eesti kaasaegse kunsti staari Merike Estna isikunäitus „Corporate Jungle“. Kaasa lilled ja sünnipäevatort!

Sünnipäeva boonusrubriigis andsime Olga Temnikovale lugeda kokkuvõttepunkte Magnus Reschi uuest raamatust „Management of Art Galleries“ ja küsisime kommentaari Eesti kontekstis. Kas kunstimaailm ootab oma iTunesi? Kas uue galerii loomine on vaid hea võimalus raha kaotamiseks? Kuidas ehitada üles uudse lähenemisega galerii, maailmas, kus kõike on juba tehtud?

Ingliskeelse artikliga saab tutvuda Artneti lehel, Olga Temnikova kommenteerib artiklit punktide kaupa. 

1. "Jeffrey Deitch advises galleries to be pioneering"

Galerii peab olema innovatiivne. Minul polnud algusest peale plaani Gagosiani [Gagosian on üks maailma suurimaid kaasaegse kunsti galeriisid – toim] järgi teha. Meie uudsus seisneb ühest küljest meie regionaalses kuuluvuses. Ida-Euroopa kunsti ajalugu pole veel avastatud ja konteksti paigutatud. Seega – olla praegu olemas maailma tähtsamate kogujate ja muuseumide jaoks, on hea positsioon, kuna viimased hakkasid hiljuti peale oma teise ringi uurimustega meie piirkonna kunstist. Olla olemas hetkel kui ilma kunsti kogumise ajaloota riikides alles hakkab see praktika kinnistuma, aidata sellel skeenel professionaliseeruda. 

Meie programm, mida enamasti koostab Alina Astrova, aitab kohalikul kunstipubilkul olla kursis kaasaegsete Londoni-Berliini-New Yorgi arengutega. Me toome Eestisse rahvusvahelist kaasaegse kunsti keelt ja aitame teistel sellega dialoogi astuda. Näitame kunstnikke eri põlvkondadest ja kontekstidest Josephine Pryde`ist Kris Lemsaluni. Meie kinnisidee on töötada noorte tegijatega ja on vapustav näha, kuidas sünergia tööle hakkab.

2. "Most galleries don't make any money"

See, et enamik galeriisid palju raha ei teeni, on kindlasti tõsi, aga see sõltub ka sellest, mis on kellelgi jaoks raha ja mis on prioriteet. Paljud galeriid, mis ei teeni, saavad siiski väga hästi aru, et see, kui nad hakkaks esimesest hetkest üritama raha sisse kasseerida, väga kaugele ei vii. Investeerida tuleb oma kunstnikesse, näituseprogrammi, infrastruktuuri arengusse, nähtavusse, haridusse. Paljud galeristid teenivad oma kunstnikele raha, hoolitsevad kunstnike karjääri arengu eest ja loovad kolm-neli töökohta. Samas on ka nii minimaalsete vahenditega võimalik mõjutada kunstiajalugu. See viibki neid/meid edasi.

3. "Management" is not a dirty word

Loomulikult on galerii administreerimine tähtis ala, kuigi paljud galeristid (kaasa-arvatud mina) ei oma ärijuhtimises kogemust. We learn it the hard way. Ja need kellel õnnestub oma ja teiste vigadest õppida, need jäävad. Olen kindel, et palkadesse investeerida on hea idee. Eesti probleem on pigem see, et neid motiveeritud inimesi, kellele palka maksta, pole sugugi palju. See fakt loobki olukord, kus ma viie aasta jooksul pidin seadma prioriteediks ellujäämise ja tugeva võrgustiku loomise. Nüüd alles tunnen, et baas on loodud ja võib hakata mõtlema rohkem ka äri poole peale. Kuigi ma pole kindel, et meil õnnestub meie noore kohalike kogujate baasiga kunagi päris tulu teenida. Vaadates Poola eeskuju võib eeldada, et meie galeriist võiks saada non-profit foundation, mis teenib raha kunstnikele, kindlustab kogujate investeeringuid ja tegeleb Eesti kunsti nähtavusega rahvusvahelises pildis.

4. "Print is not dead!," proclaims the printer

Võib-olla tõesti ajakirja reklaamid ja kuukirjad enam ei tööta. Seda on suht raske mõõta. Just eile rääkisin sellest Alinaga. Võib-olla nimetame oma selle nädala uudiskirja Magnus Reschi auks oma viimaseks. Ja edaspidi postitame uudiseid ainult Facebookis, Instagramis, Artsy's ja meie veebilehel.

5. The art world needs a revolution

Kunstituru revolutsioonist räägime me kogu aeg ja ilmselt on see tulemas, sest põhimängijad nagu monster-galeriid, oksjonimajad ja messid kasvavad liiga suureks, üritavad teha liiga palju ja võtta liiga palju vahelt. Samas iPhone6 on päris popp, eks? Ma ei tea, me kolleegidega pole veel välja mõelnud messidele asendust, ja väiksed kureeritud boutique-messid stagneeruvad ja kasvavad suureks, kui nende osalejatel hakkab liiga hästi minema. Aga kindlasti on kunstiturul nüüd juba vanust ja kogemust, et seda saaks kontrollida. Paindlikkus ja pidev muutus, konformism kombinatsioonis revolutsiooniga viib meid aeglaselt, aga kindlalt edasi.

6. Mega-dealer Larry Gagosian really likes making sales (big surprise!)

Gagosiani down to business suhtumine on kindasti tema prioriteetide kontekstis asjakohane. Ma ei ole tema programmi kõige suurem fänn. Aga ma mõtlen tema peale, kui soovin veidi kaineneda. Õnneks on mul siiski ka teisi ja teistmoodi inspireerivaid kolleege.

Olga Temnikova koos kunstnik Marko Mäetammega