AND SO ON AND SO FORTH

kim? Kaasaegse Kunsti Keskus
5.10. – 18.11.2012
Kuraator: Margit Säde Lehni

Näituse AND SO ON AND SO FORTH lähtepunktiks on Fluxuse kunstniku Robert Filliou "Samaväärsuse printsiip", pseudomajanduslik reegel, mis sätestas "hästi-tehtud", "halvasti-tehtud" ja "mitte tehtud" teosed põhimõtteliselt võrdsetena. See oli katse vabastada loomeprotsess raskest strateegia ja loogika koormast ning väita, et "viga" võib olla ka midagi enamat kui märk puudulikkusest. Filliou lõi mitmeid töid jälgides sama loogikat, tähistades spetsiaalse templiga ära staadiumi, millesse kunstnik otsustas töö jätta. Sedasi talitades sai printsiibist kontseptuaalne tööriist koos lõputute võimalustega. 

Käies Filliou jälgedes, jätkab näitus AND SO ON AND SO FORTH kunstitegemise generatiivse võime - originaalse idee, selle puuduste, ja laenates jällegi Filliou'lt, "mitte tehtud" võimaluste avastamist. Rõhutades kunstipraktika jätkuvust, on paljud näitusel eksponeeritavad tööd pooleli või “lahtiste otstega”, olles rohkem tegu- kui nimisõnad, mis mingi aja möödumisel korduvad ja muutuvad; nagu näiteks Triin Tamme üha kasvav ja keerlev slaidikogu “Karuselli Kollektsioon”või Paul Kuimeti ja Mikko Rikala ilmutamata filmirullid. David Horvitz sõidab unustatud Balti randadesse, järgneb oma jalutuskäikudel päikesele ja maalib taevaid ümbrikutele. Ursula Nistrup jätkab kord raadios kuuldud muusikapala otsinguid. Takahiro Iwasaki ehitab igapäevastest objektidest kummalisi mikroskulptuure ja Toomas Thetloffi efermeersed skulptuurid teostuvad alles pärast nendest üleastumist, läbikõndimist või järgnemist, juhatades vaataja näitusehoone tagaõue, kus Pind uurib füüsilisi objekte välistades meie vajadust nende järele. Annika Ström soovib kõigepealt pikali heita ja siis edasi mõelda. Läbikukkumise ja keeldumise potentsiaal on teemaks ka Julien Prévieux töös, kes väsimatult kirjutab äraütlevaid kirju ajalehtedest leitud tööpakkumistele. Camille Laurelli ja Ivars Gravlejs vaatlevad erinevaid originaalseid viise kuidas lahendada probleeme käepäraste vahenditega. Kui Laurelli monteerib uuesti kõik MacGyver’s improviseeritud "retseptid" ühte lõputusse episoodi, siis Gravlejs tutvustab Tśehhi televisiooni animaseriaalile nimeandnud staare Pat’i & Mat'i kaasaegsete kunstnikena. Vaatamata nende kõikvõimalikele ja võimatutele valearvestustele, suudavad nad lõpuks leida oma probleemidele kõige ootamatu lahenduse. San Kelleri kuldotsaga eebenipuust kaardikeppi “Mittemiski ei ole täiuslik” saab kasutada toomaks välja teiste eksponeeritud kunstitööde vigu ja puudujääke, kaasaarvatud tema enda varajasi töid, mis on kõik tema suurimate fännide ja kogujate, tema enda vanemate — Marianne and Fritz Keller’omanduses.

Kombineerides poeetilist, humoorikat ja ratsionaalset, vastandub näitus AND SO ON AND SO FORTH kunsti (üle)professionaliseerimisele ning manifesteerib leidlikkuse ja kujutlusvõime olulisust loomeprotsessis.

Osalevad: Ivars Gravlejs (LV), David Horvitz (US), Takahiro Iwasaki (JP), Krõõt Juurak (NL/EE),  San Keller (CH), Paul Kuimet (EE) & Mikko Rikala (FI), Camille Laurelli (FR), Ursula Nistrup (DK), Olof Olsson (DK), Pind (DK), Julien Prévieux (FR), Annika Ström (SE / UK), The Collection of Marianne and Fritz Keller (CH), Triin Tamm (EE), Toomas Thetloff (EE)

Kuraator Margit Säde Lehni

Organiseeris Kaasaegse Kunsti Eesti Keskus, kaaskorraldaja kim? Kaasaegse Kunsti Keskus Riias.

Toetavad: Nordic Culture Point, Eesti Kultuurkapital, Pro Helvetia, IASPIS, Danish Arts Council, Ameerika Ühendriikide Suursaatkond Riias, Eesti Vabariigi Suursaatkond Riias, Palais de Tokyo ja LuxExpress.

Näitust saatvad üritused:

5. oktoober kell 19.00 
Avamine ja Krõõt Juuraku Scripted Smalltalk and So On, So Forth
Võttes oma inspiratsiooniks näituse - muutuvad tööd rekvisiitideks ja vaatajad näitlejateks. Kujutletaval laval laguneb pressitekst oma banaalsuses ja näitus oma kontseptuaalsuses. 

6. oktoober kell 14.00
Kohtumine David Horvitzi, Ursula Nistrupi ja Julien Prévieux'ga. 

6. oktoober kell 19.00
Olof Olsson's RED ALERT! – talk show  katastroofi äärel.
On band, on külalised ja tegelane ülikonnas, kes peaks seda kõike vedama.

7. oktoober kell 12.00 
Pühapäeva kohv kuraatori ja kunstnike seltsis, jalutuskäik ja taeva maalimise töötuba koos David Horvitziga.  

16. november kell 18.00
Kasutades San Kelleri kaardikeppi Mittemiski ei ole täiuslik juhib obskuurne poeet ja kognitiivteadlane Erkki Luuk näitusel AND SO ON AND SO FORTH kriitilist ringkäiku.

kim? Kaasaegse Kunsti Keskus
12/1 Maskavas Iela, Riia
http://www.kim.lv/


Triin Tamm
David Horvitz
Ivars Gravlejs
Annika Ström
Camille Laurelli
David Horvitz
David Horvitz
Krõõt Juurak
Triin Tamm
Julien Prévieux
Takahiro Iwasaki
Triin Tamm
Ivars Gravlejs
Triin Tamm
Triin Tamm
San Keller
Paul Kuimet ja Mikko Rikala
Toomas Thetloff
Toomas Thetloff
Takahiro Iwasaki
Olof Olsson
Annika Ström
Marianne ja Fritz Kelleri kollektsioon
Toomas Thetloff
Toomas Thetloff
Pind

Jaan Toomiku näitus "RUN"

Artra, Milaano
29.10.2012 - 13.01.2013

Milaanos, galeriis Artra avati 29. oktoobril 2012 Jaan Toomiku retrospektiivne isiknäitus "RUN", mis võttis kokku kunstniku viimaste aastate maaliloomingu ja esitab tagasivaatava läbilõike ka kunstniku videoteostest.

Kuraator Marco Scotini sõnul esitas näitus panoraamse vaate füüsilise kohaloleku ja kadumise strateegiatest vastasseisus erinevate identiteedikontrollidega, võimalustest luua trans-indviduaalne eluvorm kasvõi metafoorina, mis igal ajahetkel võib võtta suvalise morfoloogilise kuju, libisedes välja ideoloogiliste tähistajate haardest. Näituse nimitööks on mullu valminud video „Run“, näituse keskseks võtmeteoseks on aga Jaan Toomiku esimene lühifilm „Oleg“ (2010). Retrospektiivsete meditatsioonidena raamivad kaks mainitut üldistatud pildikujunditeks katkeid kunstniku aastatetagustest isiklikest läbielamistest. Näitust saatis itaalia- ja inglisekeelne kataloog, milles Marco Scotini, Andris Brinkmanis ja Hanno Soans analüüsivad Toomiku loomingu eri aspekte.

30. oktoobril kell 18 toimus Milaano Nuova Accademia di Belle Arti aulas Jaan Toomiku avalik kohtumine publikuga, mida modereerisid Marco Scotini, Johannes Saar ja Andris Brinkmanis.

Näitus valmis Kaasaegse Kunsti Eesti Keskuse ja galerii Artra koostöös ning Eesti Kultuurkapitali toetusel.

 

Dénes Farkas

Napa, Rovaniemi
9.11.-30.11.2012

9. novembril 2013, avas Dénes Farkas Napa galeriis Rovaniemis oma isiknäituse „Piltidest sõnadeks“, mis üritas ühitada teksti ja mainitud galeriiruumi eksperimentaalseks laboriks keele ja kujutise suhete uurimisel.

Näituse pealkiri on laenatud 1980ndatel ja hiljemgi Soomes ilmunud fototeaduslikult almanahhilt „Kuvista sanoin“, milles ilmunud tekstidest on märkimisväärne osa jõudnud ka täna avatavale näitusele, küll fragmentidena ja Farkase fotode allkirjadena, aga siiski täiesti avaliku osutusena tekstimaastikule, mis kunagi edukalt kontseptualiseeris ja reflekteeris nii Soome kui ka rahvusvahelise fotograafia arenguid.

Dénes Farkas tähistas seda tüvitekstina toimivat vaimset ruumi fotokujutistega Napa galeriiruumist endast, mis korduva võttena kunstniku loomingus on võõrandatud pabermaketist koopiaks ja sellest tehtud „interjöörivaadeteks“, milles tegelik ruumimastaap esineb paradoksaalse illusioonina. Kaadrisse on jäänud vaid reproduktsiooni reproduktsioon, koopia koopia, mis lisandub „reaalsuse representatsioonide“ arvutusse hulka, mis ümbritsevad sotsiaalset agenti tänases spektaakliühiskonnas. Sellisena sulandus näitus terviklikult nii galeriiruumi arhitektuuri kui ka Rovaniemi linnapilti, mis Alvar Aalto sõjajärgsel projekteerimisel kujunes „modernismi representatsiooniks“, millekski, mis praegu, 21. sajandil, ajendab vaid nostalgiat ja melanhooliat - postindustriaalse Euroopa valitsevat meeleolu.

Dénes Farkas esindas Eestit 2013. aastal 55. Veneetsia kunstibiennaalil projektiga „Evident in Advance“.

Näitus Napa galeriis oli avatud 30. novembrini, seda korraldas Kaasaegse Kunsti Eesti Keskus ning toetas Eesti Kultuurkapital.