KATALOOG - Tõnis Saadoja, Mina olin seal, 2007, e-mail, akvarell, märkmepaber. – Koost Anders Härm, Hanno Soans, Uus laine: 21. sajandi Eesti kunstnikud. Tallinn: Tallinna Kunstihoone Fond SA, 2008, nr 1
Tõnis Saadoja “Mina olin seal” on kahest fotost alguse saanud sündmusteahel, mis lõpuks on viinud kahe akvarelli valmimiseni. Kunstnik laenas oma motiivi Jaan Toomiku maalilt “Mets“ (2007) ja filmist “Armulaud“ (2007), milles selle koha spetsiifilist atmosfääri ja võib olla ka kohamälu kasutatakse unenäolise, psüühilise omaruumi kujutamiseks, millel võiks olla pretensioone ühiskonna kollektiivse alateadvuse või lakaanliku Reaalse ilmnemispaigale. Saadoja demüstifitseeris selle kujutise ühe kaameraklõpsuga, kodeerides selle ümber turistlikku pildirežiimi. Seejärel saatis kunstnik need fotod e-mailiga laiali 200. inimesele, keda tähistavad 200 kollast märkmepaberit. Viieteistkümnel neist on prinditud kunstnikule laekunud vastukaja, eksponeeritud seinal vastavalt sellele kui mitmes keegi ta meilinglistis oli. Tahtlikult ükskõikne, kuid samas aega ja nokitsemist nõudev suhtumine, millega Saadoja võtab ette tähendustiine koha ja pildi demüstifitseerimise—tegemist on Saksa sõjaväekalmistuga Tallinna lähedal ning samas Toomiku suure muuseuminäituse keskse kujundiga. Kasutades Suhestuva Esteetika (Bourriaud) arsenalist pärinevat võttestikku jääb Saadoja eelkõige maalikunstnikuks, rõhutades siin nagu ka oma varasemates töödes tehnilise meisterlikkuse abil, kujundi tähendusest tühjendamiseks kuluvat protsessi.